LeerlaB
Bovenschoolse LeerlaB.
Een aantal leerlingen van onze school neemt deel aan het LeerlaB-programma. Hieronder leest u meer over het hoe en waarom van het LeerlaB.
Waarom een LeerlaB?
Stichting ‘Ieder kind telt’ vindt het belangrijk dat alle leerlingen passend onderwijs krijgen, dus ook de (hoog)begaafde kinderen.Voor deze leerlingen vindt extra uitdaging plaats in de vorm van een bovenschools LeerlaB. Doel van het LeerlaB is enerzijds om meer uitdaging te bieden op het cognitieve vlak, anderzijds om ontwikkelingsgelijken met elkaar in contact te brengen en met elkaar samen te laten werken zodat er ook aan sociale, emotionele en reflectieve vaardigheden gewerkt kan worden.
Prinses Marijkeschool doet mee
Wij vinden het belangrijk om zo vroeg mogelijk in de schoolloopbaan te signaleren of een leerling eventueel hoogbegaafd zou kunnen zijn. Dan kan er vanaf het begin adequaat op ingespeeld worden. Allereerst vanuit gesprekken met ouders en vervolgens in de eigen groep.
Wij zijn op de hoogte van de kenmerken van (hoog) begaafde leerlingen, van onderpresteerders en van de twee modellen hoogbegaafdheid. Door middel van de Quickscan uit ons digitaal handelingsprotocol in de groepen 1, 3 en 4 krijgen we snel een beeld of kinderen mee kunnen doen.
Welke kinderen komen in aanmerking?
Door de signalering wordt niet vastgesteld of een leerling hoogbegaafd is, maar wel of er in meer of mindere mate kenmerken van begaafdheid bij de leerling gezien worden. Middels het DHH wordt bepaald of leerlingen een aanbod richting de eerste (mindere mate kenmerken) of tweede leerlijn (veel kenmerken) moeten krijgen. Leerlingen die een aanbod volgens de tweede leerlijn moeten krijgen, worden in principe toegelaten tot de bovenschools LeerlaB. De aanmeldingen voor het leerlaB lopen via de ondersteuningcoördinatoren van de betreffende scholen. Aanmeldingen worden doorgesproken met de coördinatiegroep, waarna al dan niet een definitieve toelating volgt. Is dit niet het geval dan zal na overleg met de ondersteuningscoördinator, ouders en groepsleerkracht deelname worden stopgezet.
Welke groepen betreft het LeerlaB?
Er wordt op twee niveaus lesgegeven in het LeerlaB:
Groep 5/6 voor leerlingen uit groep 5 of 6
Groep 7/8 voor leerlingen uit groep 7 of 8
Enkele feiten rondom het LeerlaB?
1. We gaan uit van maximaal 12 leerlingen per groep.
2. Elke groep heeft 1x per 14 dagen een leerlaBbijeenkomst.
3. Het leerlaB duurt de hele maandag.
4. Elke groep heeft 1 LeerlaBleerkracht.
5. De LeerlaBbijeenkomsten vinden plaats op locatie SBO De Brug.
Uitgangspunten LeerlaB
Het LeerlaB heeft verschillende uitgangspunten:
1. Contacten met ontwikkelingsgelijken mogelijk maken.
2. Interesse in school en leeractiviteiten laten behouden.
3. Leren leren staat centraal.
4. Ervaren dat je ergens moeite voor moet doen en niet alles gelijk kunt snappen enoplossen.
5. Gericht werken aan leerstrategieën (formeel leren).
6. Verbeteren van sociale vaardigheden.
Programma van het LeerlaB
Het programma wordt samengesteld door de LeerlaBleerkrachten, waarbij gebruik gemaakt wordt van de expertise van een extern deskundige en van CSG Reggesteyn. Er wordt projectmatig gewerkt. Bij het opzetten van de projecten wordt gebruik gemaakt van de eisen waar opdrachten voor hoogbegaafde leerlingen aan moeten voldoen, het Tasc-model en van de taxonomie van Bloom.